6 typów e-maili transakcyjnych

13 sierpnia 2018
EmailLabs

Czy wiesz, jak ważne są e-maile transakcyjne w Twoim e-biznesie?

To dzięki nim Twój klient może potwierdzić transakcje, a BOK nie musi wysyłać każdej faktury ręcznie. Te wiadomości automatyzują Twój biznes, a ich skuteczność znacząco wpływa na jego rozwój i przychody.

Czy znasz typy wiadomości transakcyjnych?

E-mail confirmation – wiadomość rejestracyjna

Każdy klient zakładający profil w Twoim sklepie lub aplikacji, wypełniający dowolny formularz lub rejestrujący się na wydarzenie, szkolenie internetowe lub do innej usługi w obrębie Twojej witryny powinien otrzymać wiadomość potwierdzającą to działanie. Pozwala to użytkownikowi autoryzować podjętą akcję, potwierdzić dane oraz pewność utworzenia konta czy dokonania danej transakcji. Wysyłanie takiego e-maila jako potwierdzenie buduje zaufanie do marki, a także potwierdza przejrzystość jej działania i zbierania naszych danych.

W tym miejscu bardzo często stosuje się potwierdzenie rejestracji metodą double opt-in. Ta metoda polega na wysłaniu wiadomości e-mail po uzupełnieniu i zatwierdzeniu formularza przez klienta, który otrzymuje jako potwierdzenie wiadomość z linkiem aktywnym. Dopiero po kliknięciu linku, e-mail zostanie dopisanych do Twojej bazy w systemie. Niektóre firmy używają tej opcji w celu potwierdzenia autentyczności adresu e-mail, co jest doskonałym sposobem na utrzymanie bazy danych w czystości i unikaniu dodawania nieistniejących kontaktów do listy.

Wysyłanie potwierdzeń adresu e-mail oraz wiadomości rejestracyjnych to także świetna okazja do przekazania klientowi dodatkowych informacji, których może potrzebować na kolejnych etapach poruszania się w obrębie usługi. Warto dodać także dane kontaktowe, odesłać na profile w mediach społecznościowych, a nawet przekazać specjalną ofertę powitalną, która zostanie pozytywnie odebrana przez klienta.

W wiadomości warto zawierać różnego rodzaju CTA, czyli wezwania do działania, aby pomóc subskrybentom i dowiedzieć się więcej o różnych usługach i zachęcić do dodatkowych aktywności.

Resetowanie hasła

Ile razy zdarzyło Ci się zapomnieć hasła do sklepu internetowego lub innej usługi? Bardzo często zapamiętujemy hasła w przeglądarce, a w ferworze codzienności zapominamy, jak faktycznie brzmiało to przez nas ustawione.

Posiadając własny biznes online, należy pamiętać o tej ewentualności i umożliwić użytkownikowi funkcję przypominania zapomnianego hasła lub zmiany na nowe. Proces powinien odbywać się z użyciem e-maila, który zawiera jasne instrukcje oraz niezbędne linki do wykonania pełnego procesu. Warto zadbać także o alternatywne ścieżki i podpowiedzi, co zrobić w razie pojawienia się problemu ze zmianą, a także przekazać bezpośredni kontakt do oddziału w organizacji, który będzie w stanie pomóc z dokonaniem zmiany w bezpieczny sposób.

Poprawnie przygotowany e-mail, który otrzymuje nasz klient, pomoże mu bez większego problemu odzyskać hasło i ponownie korzystać z Twojej usługi bez konieczności zakładania nowego profilu czy rezygnacji z pozostania użytkownikiem.

Potwierdzenie zamówienia

Po dokonaniu czynności w obrębie witryny tj. złożeniu rezerwacji, dodaniu produktów do koszyka, płatności za zamówienie, Twój system powinien wygenerować automatycznie e-mail z potwierdzeniem:

  • przyjęcia zamówienia,
  • potwierdzenia płatności za usługę,
  • zmianą aktualnego statusu,
  •  wysyłką zamówienia,
  •  linkiem do śledzenia lub innym potwierdzeniem.

Dzięki tej prostej czynności klient doskonale wie, co dzieje się z jego zamówieniem i pieniędzmi. Informowanie jest niezwykle ważne w e-commerce — szczególnie w ramach budowania zaufania do marki i potwierdzania jej rzetelności działania.

W tym miejscu warto wykorzystać wysoki poziom zaangażowania subskrybentów w tego typu wiadomości, prezentując im referencje klientów, rekomendacje, a także zapraszając do oceny serwisu. Taki zabieg pozwala podnieść stawkę zamówienia nawet o 20%, a jednocześnie budować lepszą opinię i poszanowanie. Można także dodawać pole polecenia sklepu lub usługi. Jeżeli klient będzie zadowolony z szybkości serwisu i obsługi być może udostępni w swoich mediach społecznościowych tę informację, dzięki czemu do Twojej witryny skierują się kolejne osoby.

E-maile reaktywacyjne

E-maile z reaktywacją są wysyłane do subskrybentów, którzy wcześniej kontaktowali się z marką, ale nie dokonują żadnych czynności lub porzucili działanie na jakimś etapie. Mogą to być konsumenci, którzy porzucają koszyk przed dokonaniem zakupu, użytkownicy poczty e-mail, którzy nie otwierają Twoich e-maili, lub dotychczasowi klienci, których subskrypcje wkrótce wygasną.

Do takich klientów warto kierować oferty na podstawie zachowania, np. jeśli:

  •  klient porzuci koszyk, można zaproponować mu rabat na jego zawartość,
  •  użytkownik tylko założył konto, a nie dokonał żadnej czynności w obrębie doboru produktów, można zaproponować mu specjalne ceny na rzeczy, które przeglądał,
  • klient założył konto, ale nie potwierdził linku rejestracji, warto przypomnieć, że pozostał ostatni krok, by dokonać pełnej aktywacji i w pełni korzystać z usługi,
  • użytkownik dawno nie robił zakupów w Twoim sklepie, warto przypomnieć mu o naszej obecności i pokazać co nowego warto kupić plus przekazać mu jakiś profit.

E-maile zawierające treści reaktywacyjne pomagają utrzymać najwyższą jakość obsługi klienta i przypominać użytkownikom o naszej obecności — oczywiście w nienachalny sposób. Takie wiadomości mogą skutecznie reaktywować opuszczone konta, a także pozwolić na ponowne zakupy w sklepie. Takie zachowanie i odpowiednio przygotowane scenariusze zachowań pozwalają budować lojalność do marki i jej dobry wizerunek.

Feedback e-mail

Każda zakończona współpraca, czy realizacja zamówienia jest powodem dla którego warto zapytać użytkownika o zdanie dotyczące naszej działalności. To jeden z najskuteczniejszych sposobów na zrozumienie potrzeb konsumentów, a także ulepszanie swoich działań. Otrzymywanie regularnego feedbacku wpływa także na jakość obsługi konsumenta szczególnie ze względu na wczesne wyłapywanie błędów, niedociągnięć lub poznanie opinii co szczególnie ucieszyło klient.

Zapytaj subskrybentów o ocenę produktu i usługi, np po zrobieniu zakupów w sklepie, odbyciu szkolenia/wycieczki czy nawet korzystaniu z naszej usługi przez 3 miesiące. Ten e-mail nie musi wyjść do klienta tego samego dnia, co zamówienie, a wręcz przeciwnie. Powinien pojawić się w skrzynce naszego klienta po wcześniej zaplanowanym czasie, np po tygodniu od otrzymania zamówienia lub po zakończonym okresie próbnym, by przypomnieć o swoim istnieniu, a także zmobilizować do wspólnego działania w przyszłości.

W jaki sposób prosić o opinie?

  • ankieta w e-mailu,
  • odnośnik do systemu z recenzjami,
  • odnośnik do wirtualnej ankiety/rozmowy z BOK,
  • prośba o wystawienie gwiazdek lub uśmiechów za usługę.

Forma wyrażania zdania powinna być prosta i nie zajmować zbyt wiele czasu. Dzięki temu masz pewność, że klient nie poczuje się atakowany długą ankietą, a grzecznie poproszony o krótką relację ze wspólnego działania.

Wiadomości e-mail dotyczące witryny / aplikacji

Do przekazania informacji o zmianach w obrębie usługi nie potrzebujesz zgód marketingowych. Śmiało informuj swoich użytkowników o:

  • zmianach regulaminów,
  • zmianach wyglądu witryny,
  • nowych funkcjonalnościach,
  • dodatkowych usługach i rozwoju platformy.

Takie informacje pozwolą użytkownikom być na bieżąco, korzystać z pełnej funkcjonalności, a także zbudują zaufanie. Każdy klient chce wiedzieć, dlaczego zaszły pewne zmiany, a przede wszystkim, co dzieje się z jego danymi lub za co płaci.

Zaangażowanie można także budować na wiele sposobów. Jednym z nich jest wysyłka wiadomości contentowych opowiadających o usłudze, przekazujących informacje jak poruszać się w obrębie strony lub aplikacji. Dzięki temu pozwolisz użytkownikowi w pełni wykorzystać potencjał usługi i odkryjesz przed nim więcej funkcjonalności.

Takie wiadomości wysyłane do całkowicie nowych użytkowników pozwolą im szybciej poruszać się w usłudze, a także pokażą, że firmie zależy, aby każdy bez względu na stopień zaawansowania mógł odnaleźć się i działać lepiej.

Niezależnie od branży, e-maile transakcyjne mogą pomóc w generowaniu większych przychodów, budowaniu lojalności wobec marki. Wykorzystaj je w pełni!

Chcesz dostarczać swoje wiadomości najskuteczniej? Postaw na wysoką dostarczalność, omijanie folderu SPAM, szybką i bezpieczną wysyłkę. Przetestuj EmailLabs!

Przetestuj za darmo!