AMP dla poczty e-mail – innowacja w Gmailu

1 marca 2018
EmailLabs

Można pomyśleć, że w zakresie skrzynki mailowej nic nie może się zmienić. To jednak bardzo mylne stwierdzenie. Poczta elektroniczna ewoluuje od wielu lat, wciąż wprowadzając innowacje i szereg korzyści dla użytkowników.

Obecnie pojawia się kolejna nowość i zaskoczenie ze strony Googla, który zapowiedział wdrożenie AMP dla poczty e-mail – dostarczając tak zwane przyspieszone strony mobilne do skrzynki odbiorczej.

Szykuje się wielka rewolucja w tworzeniu treści, która otworzy wiele szans przed marketerami. Oficjalnie opcja ma być dostępna dla wszystkich użytkowników poczty Gmail do końca 2018 roku, ale już teraz wybrani użytkownicy Gmaila mogą cieszyć się wprowadzoną innowacją. Warto jednak zastanowić się, jak technologia wpłynie na nasze skrzynki, a co ważniejsze, jak zmieni się ich funkcjonowanie.

Czym jest AMP dla e-maili i jak działa?

AMP, czyli Accelerated Mobile Pages, to technologia rozwijana w trybie open source, dzięki czemu każdy webdeveloper może wprowadzić w niej autorskie modyfikacje i udoskonalenia. Pozwala na szybkie renderowanie stron www posiadających statyczne treści, a samo wdrożenie umożliwia dopasowanie zawartości treści witryny www do parametrów technicznych urządzenia, na którym jest otwieranie.

Wprowadzenie tego rozwiązania będzie miało znaczący wpływ na tworzenie bardziej interaktywnych wiadomości e-mail, a także na przekazywanie bardziej wartościowych treści adresatom.

AMP pozwala lepiej skalować treści, przedstawiać je i zapewniać swobodę użytkownikom. Wiadomości e-mail w formie AMP będą przypominać stronę internetową, którą można będzie przeglądać bezpośrednio w skrzynce odbiorczej. W praktyce oznacza to np. możliwość wypełnienia formularza bezpośrednio w treści wiadomości e-mail.

Jako przykład Google pokazuje newsletter Pinteresta:

Jak widać na przytoczonym przykładzie, z poziomu skrzynki odbiorczej na Gmailu użytkownik może przeglądać polecane treści z Pinteresta, a także od razu dodawać je do swojego konta.

Dlaczego AMP w e-mailu jest rewolucyjnym rozwiązaniem?

Wiadomości e-mail staną się bardziej interaktywne, a przez to pozwolą na jeszcze skuteczniejszą i bardziej angażującą komunikację z klientem. W przypadku pierwszego przykładu możemy zgodnie z preferencjami naszego adresata dopasować treści, które zainteresują go i zainspirują do działania – w tym przypadku pinowania (obserwacji) treści.

Oto wybrane przykłady zastosowania nowej technologii w wysyłce wiadomości e-mail.

AMP w e-mail marketingu:

  • przekazanie interaktywnej oferty naszego sklepu internetowego/gazetki;
  • możliwość bezpośredniego oprowadzenia po usłudze (wirtualny przewodnik w e-mailu);
  • pokazanie zastosowania i walorów określonego produktu bez konieczności przejścia na stronę w przeglądarce w celu zobaczenia większej ilości informacji;
  • możliwość zakupu produktu bez konieczności przejścia na stronę internetową sklepu.

AMP w e-mailach transakcyjnych:

  • potwierdzenie założenia konta bez przejścia na stronę w przeglądarce – klik potwierdzający dokonuje się od razu w e-mailu, a następnie adresat otrzymuje w tej samej wiadomości podziękowanie za dołączenie do danej społeczności;
  • przy złożeniu rezerwacji można dodać spotkanie lub wyjazd bezpośrednio do kalendarza Google;
  • przy potwierdzeniu zamówienia można zaproponować zakup dodatkowych produktów, dzięki czemu bezpośrednio przy potwierdzeniu dodaje się je do otwartego koszyka;
  • opłacanie faktur bez konieczności przejścia na kolejne zakładki stron www – dokonujemy uregulowania faktur w samym e-mailu.

Jako przykład zastosowania AMP można wskazać portale typu Booking oraz dodawanie zarezerwowanych hoteli i terminów wyjazdów do kalendarza Google. Można też ustawić przypomnienia, czy mieć pewność, że termin nie zostanie przez nas przeoczony. Te czynność można dokonać automatycznie z poziomu skrzynki e-mailowej.

Załóżmy na przykład, że zewnętrzny wykonawca chce zaplanować spotkanie z Tobą, ale nie widzi Twojego kalendarza, więc wysyła wiadomość e-mail, aby uzyskać informacje o datach i godzinach, w których jesteś dostępny. W wiadomości e-mail jest formularz do koordynowania szczegółów. Dzięki AMP dla poczty e-mail, możesz interaktywnie odpowiadać za pośrednictwem formularza, bez konieczności klikania łącza i przekierowywania na inną stronę.

AMP dla poczty e-mail może również pomóc Ci zrobić więcej w krótszym czasie, umożliwiając szybki udział w wydarzeniach, przeglądanie i interakcję z aukcjami i kampaniami lub wypełnienie ankiety bez opuszczania poczty e-mail.

Early Access już wkrótce

Jak wspominaliśmy na początku naszego materiału, innowacja prawdopodobnie zostanie wdrożona pod koniec roku na wszystkich kontach w Gmailu. Tymczasem jednak można zapisać się do fazy testowej.

Obecnie można testować AMP dla skrzynek pocztowych w obszarze izolowanym, czyli AMP4Email. Aby podjąć współpracę przy testach, należy wyrazić opinię, dlaczego chcemy dostąpić do testów i w jakim celu wykorzystamy tę innowację

Google donosi, że otwartość specyfikacji technologii pozwoli na jej skalowalność i  będzie możliwa do zaadoptowania przez firmę Microsoft, Oath, Apple i dowolnego innego dostawcę poczty e-mail.

AMP, a dostarczalność

W rzeczywistości jednym z głównych zadań wiadomości e-mailowych jest doprowadzenie adresata do stron docelowych i zmobilizowanie go do wykonania określonej czynności. Tu jednak odbiorcy komunikacji zostaną bardziej zaangażowani w sam e-mail.

Nie wiadomo też, czy Gmail w jakiś sposób identyfikuje e-maile AMP w skrzynce odbiorczej bez ich otwierania, tak jak robią to strony docelowe z symbolem błyskawicy AMP, który może przyciągać większą uwagę.

AMP, a bezpieczeństwo

Wyłudzenia informacji drogą e-mailową, w tym popularny w ostatnich latach phishing, niestety mogą być przeszkodą w pełnym wykorzystaniu technologii w skrzynce odbiorczej. Gmail będzie wymagał od firm dobrej reputacji i uwierzytelniania nadawców przez SPF, DKIM i DMARC. Jednak czy to wystarczy?

My oczekujemy na dalszy rozwój tematu. Widzimy w tej metodzie spory potencjał, jednak jego zastosowanie i wartość będzie mógł zweryfikować tylko i wyłącznie czas oraz sukcesywnie prowadzone testy.

Tags: amp, Gmail, google,