Chroń swoją domenę! Indywidualny DKIM a dostarczalność

14 listopada 2019
Kamila Krekora

BLOG_indywidualny_DKIM

Jeszcze kilka lat temu DKIM był traktowany jak dodatkowe rozwiązanie, opcjonalny mechanizm zabezpieczający przed podszywaniem się pod właściciela domeny wysyłkowej. Dziś jest jednym z najczęściej podnoszonych argumentów przez tych, którym zależy na jak najlepszej dostarczalności e-maili. Najwięksi providerzy skrzynek pocztowych przy braku poprawnie skonfigurowanego DKIM-a nadają ujemne punkty mające ważny wpływ na powodzenie wysyłek.

Czym jest DKIM? To inaczej DomainKeys Identified Mail. Został stworzony, aby osoba, która otrzymuje wiadomość e-mail, miała pewność, że jego nadawcą jest właściciel adresu from, np. przyklad@domena.pl. Jest więc autoryzacją, że wiadomość wysłała osoba, firma czy instytucja do tego upoważniona, a nie ktoś kto podszywa się pod domenę wysyłkową.

Jak działa DKIM?

Nadawca, przez odpowiednio skonfigurowany serwer SMTP umieszcza w nagłówkach zaszyfrowane informacje na temat wiadomości e-mail. Wykorzystuje się do tego celu asynchroniczny klucz szyfrujący, zwany kluczem prywatnym. Odbiorca pobiera z rekordu DNS domeny nadawcy informacje na temat klucza do rozszyfrowania tych danych (klucz publiczny). Jeśli proces rozszyfrowywania danych zakończy się sukcesem, odbiorca może mieć pewność, że wiadomość rzeczywiście pochodzi od właściciela adresu. Aby było to możliwe, klucz umożliwiający rozszyfrowanie musi być znany jedynie nadawcy.

Jak z rozszyfrowywaniem wiadomości radzą sobie providerzy? Dziś zdecydowana większość najważniejszych dostawców, jak: Onet, Interia, WP, Yahoo, Gmail czy Hotmail automatycznie rozszyfrowuje te dane.

Co zyskujesz, konfigurując własny klucz DKIM?

Wraz z rosnącym problemem rozsyłanego spamu i ataków phishingowych, providerzy skrzynek pocztowych wymagają od nadawców sygnatury DKIM, aby dopuszczać wiadomości do skrzynek odbiorczych. Niestety jej brak może spowodować, że nawet najbardziej ciekawe i angażujące treści od zaufanych nadawców trafią do SPAM-u lub zostaną zablokowane przez providera już na poziomie serwera.

Większość dostawców infrastruktury serwerowej do wysyłki e-maili oferuje możliwość wysyłki ze współdzielonego klucza DKIM. W praktyce jednak nie zabezpiecza on przed sytuacją, w której nieuprawniony do tego podmiot zacznie wysyłki z tej samej domeny, do której prawa mamy jedynie my. Ale można temu zaradzić konfigurując indywidualny DKIM. Dodatkowo jeśli współdzielony DKIM z jakichś względów technicznych ulegnie awarii, to wszystkie podmioty z niego korzystające napotkają problemy.

Sygnatura DKIM jest dziś standardem, który zmniejsza ryzyko zakwalifikowania jako spam. Jest także ważną tarczą chroniącą naszą domenę pod podszywaniem się osób i firm mających złe intencje.

Jak ustawić indywidualny DKIM w EmailLabs

Przede wszystkim, aby skonfigurować indywidualny DKIM, należy posiadać dedykowany adres IP (zobacz pakiety EmailLabs). Funkcjonalność DKIM włączamy w panelu administracyjnym EmailLabs.

Indywidualny DKIM generujemy w zakładce Konta SMTP > Ustawienia.

indywidualny_dkim_1

Następnie wybieramy ikonę: Indywidualny DKIM.

indywidualny_dkim_2

A potem przełączamy na opcję „Własny klucz”.

indywidualny_dkim_3

Klucz DKIM należy dodać w ustawieniach DNS domeny nadawcy. Pamiętajmy, że czas rozpropagowania się zmian w DNS trwa do 24 godzin, więc pierwsze testy mające na celu sprawdzenie poprawności dodania klucza najlepiej zrobić następnego dnia.

Więcej na temat DKIM znajdziesz w naszym artykule DKIM bez tajemnic. Jeśli masz więcej pytań związanych z konfiguracją indywidualnego klucza DKIM, zapraszamy do kontaktu pod adresem bok@emaillabs.pl.

pozpoznaj mocne strony emaillabs