E-commerce: Marketing Automation

22 września 2015
EmailLabs
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+

Ecommerce

Witaj, dziś zapraszamy na trzecie zajęcia z cyklu EmailLabsTM for E-commerce. Ostatnio pisaliśmy o wiadomościach powitalnych, które pozwalają rozpocząć relację z konsumentem we właściwy sposób. Tym razem, skupimy się na jednym z najgorętszych tematów w świecie marketingu internetowego – Marketing Automation. Wpis, przygotował gościnnie Dominik Bober, specjalista ds. Marketing Automation w platformie Redlink.pl, służącej do zautomatyzowanej komunikacji masowej E-mail & SMS.

Marketing Automation w E-commerce

Po tym, gdy już zbudowałeś bazę odbiorców i powitałeś nowego użytkownika w gronie swoich subskrybentów to najwyższy czas na omówienie najpopularniejszego ostatnio tematu, jakim jest marketing automation. Do końca przyszłego roku blisko 60% marketerów chce wprowadzić to rozwiązanie w swojej firmie. Jak wykorzystać jego potencjał w branży eCommerce? Przed Tobą tekst prezentujący najważniejsze informacje dla każdego, kto szuka sposobów na poprawę swojej komunikacji z klientami.

Według badań Adobe, 63% konsumentów preferuje kontakt za pomocą e-maila. Wykorzystanie marketing automation pozwoli Ci „wycisnąć” jak najwięcej z tego kanału komunikacji. Automatyzacja polega na określeniu konkretnych scenariuszy związanych z wysyłką wiadomości, co w branży eCommerce jest szczególnie istotne:

Wyobraź sobie, że od teraz każda rejestracja, każdy opuszczony koszyk czy też udział w Twojej akcji promocyjnej nie będzie wiązał się z ręcznym pisaniem i wysyłaniem wiadomości do każdego użytkownika. Automatyczna wysyłka szeregu wiadomości będzie wymagała od Ciebie jedynie analizy jej wyników i wprowadzania odpowiednich zmian, które ulepszą Twoją wysyłkę. Pomyśl ile dzięki temu zaoszczędzisz czasu i środków finansowych.

Automatyzacja wysyłki ułatwi Ci budowanie i utrzymywanie relacji z klientami na każdym etapie komunikacji. Dlatego tak często podkreśla się, że jest to doskonałe narzędzie do wygrzewania leadów i przeprowadzania użytkowników przez lejek sprzedażowy. Pamiętaj o tym, że łatwiej i taniej jest przekształcić już pozyskanego subskrybenta w klienta niż przechodzić przez cały lejek sprzedażowy z nowym użytkownikiem.

Zeszłoroczne badania Regalix pokazują jak wiele pozytywnych efektów przynosi Marketing Automation w relacjach B2B:

MAB2B

Drip – sposób na sukces

Drip marketing to system wysyłania komunikatów w oparciu o dwa główne kryteria: czasu (po określonej akcji klienta) i konkretnego zdarzenia (zainicjowanego przez klienta) bądź jego braku. Takie reguły wysyłki pozwalają dostarczać wiadomości do użytkowników dokładnie wtedy, gdy ich oczekują. Komunikat dopasowany pod względem czasu i treści to najważniejsza różnica między dripami, a zwykłą wysyłką e-maili. Badania potwierdzają skuteczność tego typu komunikacji wskazując, że marketerzy B2C po wdrożeniu drip kampanii zauważyli 50% wzrost konwersji.

Drip-przyklad

Drip kampanie pozwalają budować wyższą świadomość marki oraz nawiązywać mocniejsze relacje z każdym użytkownikiem. Taka sprecyzowana wysyłka sprawia, że kiedy dany odbiorca będzie chciał kupić jakiś produkt to zwróci się o pomoc do firmy, z którą jest w stałym kontakcie.

Opuszczony koszyk

Według badań, co trzecia firma z branży eCommerce zna pojęcie opuszczonego koszyka i związanego z nim konsekwencjami. Jednak często poświęcanie uwagi osobom, którzy zaniechali zakupów traktuje się, jako stratę czasu. Mało firm wie, że większość użytkowników, którzy opuścili koszyk w sklepie byli tak naprawdę zainteresowani kupnem tego produktu:

Koszyk_intencja

Automatyzacja wysyłki pozwoli Ci odzyskać utraconych klientów i zachęcić ich do zakupu porzuconego towaru. W końcu przestaniesz obawiać się opuszczonego koszyka, bo badania wskazują, że związane z tym automatyczne e-maile pomogą zwiększyć Twój wskaźnik konwersji o 1-3 punktów procentowych.

Zacznij od poinformowania użytkownika, że wybrany produkt czeka na niego w Twoim sklepie. Jeżeli ten komunikat nie poskutkował, następnego dnia prześlij mu kolejną wiadomość, w której zachęcisz go do zakupienia towaru dodatkowo oferując mu ograniczony czasowo rabat. Innym sposobem jest zaproponowanie pakietu produktów (wybrany przez niego i inny np. komplementarny czy rekomendowany) w niższej cenie. Na podstawie przeprowadzonych testów dokładnie określisz, co najlepiej działa w przypadku Twoich klientów i przygotujesz odpowiedni schemat wysyłki.

Świetnie z „opuszczonym koszykiem” radzi sobie firma DoggyLoot, która w poniższym przykładzie e-mailu podkreśla, jakie produkty zostawił użytkownik. Dodatkowo zachęca do powrotu do zakupów uwydatniając ograniczoną ilość wybranych artykułów w sklepie. O pozytywny odbiór dbają dodając odpowiednie hasło z zabawnym zdjęciem, które sprawia, że ta wiadomość na pewno zostanie w pamięci użytkowników na dłużej.

DoggyMail

Podsumowanie

Nie bez przesady mówi się o tym, że marketing automation pozwala na indywidualny kontakt z milionami użytkowników. Określ odpowiednio scenariusze, a Twój system komunikacji stanie się bardziej przejrzysty i nie będziesz musiał poświęcać mu tyle uwagi. Jednak pamiętaj o tym, że nie jest to samoistny mechanizm, który raz wprawiony w ruch nie potrzebuje nadzoru. Warto mieć go cały czas na oku, aby usprawniać swoje scenariusze. Testowanie różnych rozwiązań pozwoli Ci określić, co najlepiej funkcjonuje w przypadku Twoich odbiorców. Marketing Automation to kolejna rewolucja w komunikacji z klientami i jeśli szybko do niej nie dołączysz to zostaniesz daleko w tyle.

Comments

comments