Arystoteles powiedział kiedyś: “Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn”. Zanim jednak poznamy przyczyny naszych emailingowych sukcesów lub niepowodzeń, musimy dowiedzieć się co wydarzyło się z wysyłką. Warto, więc analizować wyniki naszych starań i wyciągać odpowiednie wnioski. Dzisiejszy artykuł to wprowadzenie do tematyki analizy danych wysyłkowych. W następnych publikacjach będziemy rozwijać ten temat o kolejne wątki. Zostańcie z nami, a dowiecie się jak posiąść prawdziwą arystotelesową wiedzę – odnajdywać przyczyny.
Przed zapoznaniem się z dzisiejszym wpisem, zachęcam do przeczytania poprzednich części naszego poradnika, w których poruszaliśmy tematykę związaną z:
Zanim rozpoczniemy analizę tego, co dzieje się z naszymi wiadomościami email, warto dowiedzieć się co oznaczają poszczególne, ogólnie przyjęte statusy email. Na potrzeby tego artykułu, posłużymy się statusami, do których mamy dostęp z poziomu Panelu analitycznego EmailLabsTM.
Bardzo ważnym wskaźnikiem w kontekście dostarczalności jest hardbounce. Jeśli w naszej bazie znajduje się wiele nieaktywnych lub nieistniejących adresów, to daje to providerom pocztowym mocne podstawy do tego, aby uznać nas za spamerów. Osoby rozsyłające Spam, bardzo często pobierają nielegalnie adresy odbiorców z internetu. Jakość tego typu baz jest bardzo niska, a wiele adresatów nie istnieje. Providerzy, widząc, że z danej domeny lub adresu IP wysyłane jest wiele wiadomości do nieistniejących adresów, mogą całkowicie zablokować wysyłkę.
Aby uniknąć tego typu sytuacji, regularnie czyść swoje bazy danych ze wszystkich adresów, które wykazały status hardbounce. Nigdy nie ponawiaj wysyłki do tych adresatów. Aby dbać o najwyższą dostarczalność email, EmailLabsTM automatycznie blokuje wysyłkę do wszystkich adresów, które wykazały status hardbounce.
Spambounce, to oznaczenie Twoich wiadomości przez serwer odbiorcy jako Spam. Status Spambounce, oznacza, że wiadomość wcale nie została dostarczona i nie jest równoznaczny z dostarczeniem wiadomości do folderu Spam! Powodów oznaczenia może być wiele, od niewłaściwie zakodowanego emaila, przez występowanie w treści/temacie wiadomości podejrzanych zwrotów, aż po blokadę z powodu zbyt wielu oznaczeń Spam przez Twoich odbiorców. Powodem może być również umieszczenie Twojego serwera/ domeny na czarnej liście. Tak naprawdę, możliwych powodów jest jeszcze znacznie więcej!
Aby dowiedzieć się, co tak naprawdę było powodem oznaczenia naszych wiadomości jako Spam, powinniśmy zapoznać się z treścią komunikatu, wysłanego do nas przez serwer odbiorcy. W EmailLabsTM, dzięki szczegółowej analityce każdej wiadomości, z łatwością znajdziemy komunikat wysłany przez serwer odbiorcy. Jeśli nie mamy dostępu do szczegółowych logów lub treść odbitki nie wskazuje jednoznacznie powodu klasyfikacji Spam, to możemy odnaleźć administratora danej witryny i skontaktować się z nim, aby dowiedzieć się dlaczego nasze wiadomości są zablokowane. Proces ten jest jednak dość mozolny i czasochłonny.
Analiza wysyłki, to kolejny niezwykle istotny element układanki o nazwie “Dostarczalność wiadomości email”. Jeśli nie analizujemy tego, co dzieje się z naszymi wiadomościami, to nie jesteśmy w stanie dostrzec ewentualnych problemów i wyciągnąć odpowiednich wniosków. Dziś poznaliśmy znaczenie ogólnie znanych i stosowanych metryk email. Poznaliśmy też wagę twardych odbitek (hardbounce) i odbić Spam (spambounce). W kolejnej odsłonie poświęconej dostarczalności email, zagłębimy się bardziej szczegółowo w analizę wysyłki.
Jeśli nie masz wglądu w to, co dzieje się z Twoimi wiadomościami marketingowymi lub transakcyjnymi – to nie zwlekaj i załóż konto EmailLabsTM i wysyłaj do 12 000 wiadomości miesięcznie zupełnie za darmo.
Dobre praktyki, Gmail, Uwierzytelnienia e-mail
Gmail zapowiada, że od 1 lutego 2024 wysyłający wiadomości email do swoich klientów będą musieli liczyć się ze sporymi zmianami w zakresie wymagań, jakie należy spełniać, aby cieszyć się...
GDPR, Zgodność i bezpieczeństwo
Spółka Vercom S.A., która prowadzi projekt EmailLabs, z sukcesem przeszła kolejną certyfikację na normę ISO/IEC 27001 oraz ISO 27018. Wdrożony w Vercom S.A. System Zarządzania Bezpieczeństwa Informacji 0bejmuje tworzenie,...
To, że z roku na rok kampanii phishingowych jest coraz więcej i że ten trend będzie tylko rósł, raczej nikogo nie zdziwi. Wkrótce, może stać się to najpoważniejszym problemem...
Spośród wszystkich rzeczy, które mogą pójść źle podczas wysyłania e-maili marketingowych i transakcyjnych, trafienie do SPAMu jest prawdopodobnie najbardziej kłopotliwe – i łatwo zrozumieć, dlaczego. W końcu zależy nam...
DMARC, czyli Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance jest protokołem uwierzytelniania, zasad i raportowania poczty elektronicznej. Jego zadaniem jest ochrona przed atakami phishingowymi i pomoc w zwalczaniu innych prób...
Wraz z pojawieniem się pandemii Covid-19, wiele marek zostało postawionych przed sporym wyzwaniem aby w krótkim czasie przystosować się do zmienionej rzeczywistości oraz nowego podejścia konsumentów i zreorganizować...
Reputacja nadawcy e-mail to jedno z najważniejszych kryteriów decydujących o tym, czy Twoje wiadomości dotrą do zamierzonego adresata, czy nie. Czym jest reputacja nadawcy i dlaczego ma tak duże...
Reputacja Nadawcy, Uwierzytelnienia e-mail
Dla providerów zarówno lokalnych jak i globalnych takich jak Gmail, Yahoo czy AOL, autoryzacja nadawcy jest czymś w rodzaju broni zwalczającej SPAM. Dzięki uwierzytelnieniu swojej domeny wysyłkowej, możesz natychmiast...
Jako integralna część infrastruktury serwerowej, takie pojęcia jak SMTP i Porty SMTP nie są zarezerwowane tylko dla specjalistów – są ważne dla każdego, kto korzysta z poczty elektronicznej. Prawdopodobnie...
Reputacja nadawcy e-mail to jedno z najważniejszych kryteriów decydujących o tym, czy Twoje wiadomości dotrą do zamierzonego adresata, czy nie. Czym jest reputacja nadawcy i dlaczego ma tak duże...
Reputacja Nadawcy, Uwierzytelnienia e-mail
Dla providerów zarówno lokalnych jak i globalnych takich jak Gmail, Yahoo czy AOL, autoryzacja nadawcy jest czymś w rodzaju broni zwalczającej SPAM. Dzięki uwierzytelnieniu swojej domeny wysyłkowej, możesz natychmiast...
Jako integralna część infrastruktury serwerowej, takie pojęcia jak SMTP i Porty SMTP nie są zarezerwowane tylko dla specjalistów – są ważne dla każdego, kto korzysta z poczty elektronicznej. Prawdopodobnie...
Best practices, Dobre praktyki
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego nie możesz załączyć filmu do wiadomości e-mail? Albo dlaczego prezentacja PowerPoint po prostu się nie wysyła? Wszystko sprowadza się do jednego – maksymalnego rozmiaru...
Jeden z najgorszych scenariuszy, jaki może sobie wyobrazić niemalże każda firma to taki, w którym zostajemy zhakowani. W następstwach tego, własność intelektualna firmy, ogromna ilość danych klientów może zostać...
Protokół SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) ma istotne znaczenie w sferze komunikacji e-mail. Jako istotny element serwerów pocztowych, SMTP odpowiada za wysyłanie, odbieranie i przekazywanie wiadomości e-mail, zapewniając ich...
Znaczenie ochrony poczty elektronicznej i bezpieczeństwa danych rośnie systematycznie w erze cyfrowej, a StartTLS staje się kluczowym zawodnikiem na tej arenie. Jako rozszerzenie protokołu szyfrowania, StartTLS oferuje użytkownikom unikalną...
Dobre praktyki, Reputacja Nadawcy
Twoje kampanie e-mail nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Niskie współczynniki otwarć i wysokie współczynniki odrzuceń mogą być frustrujące, ale możesz odwrócić tę sytuację przez poprawę reputacji nadawcy. Ale zanim to,...
Dobre praktyki, Gmail, Uwierzytelnienia e-mail
Gmail zapowiada, że od 1 lutego 2024 wysyłający wiadomości email do swoich klientów będą musieli liczyć się ze sporymi zmianami w zakresie wymagań, jakie należy spełniać, aby cieszyć się...