Dobre praktyki

Dostarczalność maili: Cz. 2 Infrastruktura

Aleksandra Duło, 24 March 2015

W pierwszej części poradnika “Jak zwiększyć dostarczalność?”, skupiliśmy się na budowaniu reputacji nadawcy. Dbając o higienę baz, wysyłając regularnie wiadomości oraz dbając o jakość budowanej przez nas wiadomości, z czasem możemy wypracować wysoką reputację w świecie email. Dziś, zajmiemy się aspektami związanymi z budową i zarządzaniem infrastrukturą email.

Infrastruktura – fundament dostarczalności

Tworzenie, utrzymanie i zarządzanie infrastrukturą, która obsłuży wysyłkę setek, tysięcy, a nawet milionów wiadomości jest skomplikowane i kosztowne. Nie jest to tak łatwe jak utrzymanie środowiska email wewnątrz firmy, a zasady i standardy całkowicie się różnią. Aby zbudować i utrzymać wydają infrastrukturę, będziesz potrzebował grupy dedykowanych specjalistów, którzy dogłębnie rozumieją mechanikę działania poczty elektronicznej. Możesz również zwrócić się do zewnętrznego usługodawcy, który zrobi to za Ciebie.

Prawidłowa infrastruktura powinna być przede wszystkim bezpieczna i wydajna. Oto kilka podstawowych aspektów, o które należy zadbać:

Użyj dedykowanego IP

Jeśli wysyłasz wiele wiadomości, upewnij się, że Twój dostawca internetu zapewnił Ci dedykowany adres IP na potrzebę wysyłki. EmailLabs™ oferuje dedykowane IP w cenie od 499zł/miesięcznie. Dzielenie IP z innymi użytkownikami oznacza, że ich reputacja i działania będą miały bezpośredni wpływ na Twoją dostarczalność. Wyobraź sobie sytuację, w której Twoje wartościowe komunikaty nie docierają do odbiorców, gdyż inny użytkownik tego samego adresu IP zakupił bazy i rozsyła spam. Frustrujące, prawda?

Najlepiej, gdybyś miał 2 dedykowane adresy IP – jeden do wiadomości transakcyjnych i jeden do wiadomości marketingowych. Dlaczego to tak istotne? W momencie gdy chcesz wysłać newsletter, a Twoja baza odbiorców liczy kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy odbiorców, wysyłka trwa dłuższą chwilę. Jeśli w tym czasie ktokolwiek zarejestruje się w Twojej usłudze, to komunikat z potwierdzeniem rejestracji zostanie “zakolejkowany”, w efekcie czego zostanie dostarczony dopiero wtedy, gdy zakońćzy się wysyłka wiadomości marketingowych. Rozdzielenie IP zagwarantuje Ci nieprzerwaną wysyłkę istotnych wiadomości transakcyjnych, które są wyczekiwane przez odbiorców i powinny dotrzeć nie później niż w kilka sekund po wykonaniu akcji przez użytkownika.

Zabezpiecz serwery

Upewnij się, że Twój relay i proxy są zamknięte. Podążaj za najlepszymi standardami bezpieczeństwa sieci i serwerów. Nawet najlepsze praktyki tworzenia wiadomości nic nie znaczą, jeśli nie masz kontroli nad własnym środowiskiem i infrastrukturą. Wykwalifikowani spamerzy potrafią z łatwością zidentyfikować luki w zabezpieczeniach serwerów pocztowych, włamać się na nie i wysłać wiadomości mające na celu np. wyłudzenie danych od użytkownika. Po takiej akcji, mozolnie budowana przez Ciebie reputacja nadawcy odwróci się o 180 stopni. Konsekwencją tego, będzie niestety blokada Twoich wiadomości przez providerów poczty oraz frustracja Twoja i Twoich klientów.

Załóż skrzynki Postmaster i Abuse

Czy posiadasz skrzynki postmaster@twojadomena i abuse@twojadomena (w naszym przypadku jest to [email protected])? Wielu dostawców wymaga takich skrzynek aby informować Cię o tym, że ktoś oznaczył Twoją wiadomość jako spam lub składał na Ciebie skargę. Jeśli nie posiadasz takich skrzynek, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że dostawcy usług pocztowych będą blokować Twoje wiadomości. Pamiętaj, że należy je również regularnie sprawdzać i reagować na wszystkie napływające komunikaty. Jeśli ktoś poprosi Cię o usunięcie z listy adresatów, zrób to najpóźniej w przeciągu 14 dni, a najlepiej natychmiast!

Zapisz się do Feedback loop

Feedback loop to usługa wprowadzona przez największych graczy na światowym rynku email – Gmail, Yahoo, Hotmail, czy AOL. Dzięki Feedback loop, dowiesz się gdy którykolwiek z odbiorców oznaczy Twoją wiadomość jako spam. Dzięki tej funkcjonalności zyskasz jeszcze większą kontrolę nad tym, co dzieje się z Twoimi wiadomościami. EmailLabs™ automatycznie dodaje użytkowników do usługi Feedback loop i informuje użytkowników o  oznaczeniach spam.

Podsumowanie

Za nami druga część poradnika “Jak zwiększyć dostarczalność?”. Tym razem poruszyliśmy zagadnienia związane z infrastrukturą i przygotowaniem “podstawowych kwestii organizacyjnych” związanych z wysyłką email. Pamiętaj, aby zadbać o dedykowany adres IP lub przynajmniej upewnić się, że inni użytkownicy korzystający ze współdzielonego serwera, na którym się znajdujemy są godni zaufania. Niezwykle istotną kwestią jest również zabezpieczenie infrastruktury przed potencjalnymi atakami spamerskimi/hakerskimi. Należy również pamiętać aby założyć i regularnie monitorować skrzynki postmaster i abuse. Jeśli wysyłamy wiele wiadomości do zagranicznych providerów, warto zapisać się do Feedback loop.

W następnej części poradnika, dowiecie się czym jest uwierzytelnienie i dlaczego tak ważne jest, aby zabezpieczyć wiadomości. Tradycyjnie, zapraszamy do komentowania postów. Gdybyście mieli jakiekolwiek pytania związane z poruszanymi przez nas tematami, z chęcią na nie wszystkie odpowiemy.

Najpopularniejsze

Najnowsze wpisy na blogu