Różnice między mailem transakcyjnym a marketingowym

21 sierpnia 2019
Kamila Krekora

maile-transakcyjne-a-marketingowe-roznice

Czym są maile transakcyjne?

Maile transakcyjne to wiadomości, które są generowane automatycznie, najczęściej po wykonaniu jakiejś akcji przez użytkownika. Na przykład: użytkownik rejestruje się w sklepie internetowym, po czym otrzymuje potwierdzenie rejestracji; składa zamówienie – otrzymuje potwierdzenie takiego zamówienia. Inne przykłady wiadomości transakcyjnych to: potwierdzenie subskrybcji, wiadomość powitalna (welcome mail), wiadomość z podziękowaniem (thank you mail), przypomnienie hasła, mail z fakturą, mail informujący o saldzie konta, alert, autoresponder.

Za maile transakcyjne uznajemy także wszelkie wiadomości marketing automation. Przykładowo, mail o porzuconym koszyku również jest wysyłany automatycznie. Istotne jest to, że wiadomości transakcyjne są wiadomościami „jeden do jeden”, nie jest to masowa wysyłka.

Podstawowe zasady maili transakcyjnych

Charakterystyczną cechą wiadomości transakcyjnych jest bycie oczekiwanymi przez odbiorców. Jeśli klient e-sklepu dokona zakupu nowego laptopa, to oczekuje maila potwierdzającego złożenie zamówienia i potwierdzającego płatność. Kiedy ich nie dostanie zaczyna się zastanawiać “może coś poszło nie tak?”.

Dlatego istnieją dwie podstawowe zasady, których należy przestrzegać podczas wysyłki e-maili transakcyjnych, aby nie osłabić opinii klientów o firmie, a w konsekwencji ilości zamówień i swojego biznesu:

po pierwsze, e-mail transakcyjny bezwzględnie musi zostać dostarczony do skrzynki użytkownika w czasie poniżej 30s,

co jest tak samo ważne, wiadomość transakcyjna nie może trafić do spamu ani do zakładki Oferty. Właściwym folderem na tego typu maile jest folder Główny i to tam klienci szukają transakcyjnych wiadomości.

Przykład e-maila transakcyjnego:

mail-potwierdzenie-zamowienia

Maile marketingowe, czyli jakie?

Maile marketingowe to wszystkie wiadomości, które zostały zaplanowane i wysłane przez człowieka do odbiorców. O czasie, dacie wysyłki i grupie odbiorców decyduje marketer. Przykładem wiadomości marketingowej jest newsletter. Newsletter niekoniecznie musi posiadać cechy wiadomości marketingowej (czyli za pomocą elementów perswazyjnych nakłaniać użytkowników do podjęcia akcji korzystnej dla firmy) – często to po prostu podsumowanie najważniejszych wydarzeń związanych z firmą z ostatniego okresu, by użytkownik był na bieżąco, ale także wysyłka treści edukacyjnych i poradników, które mają inspirować.

Przykład e-maila marketingowego:

e-mail-marketingowy

Maile transakcyjne mogą zawierać elementy marketingowe

Z racji tego, że maile transakcyjne są wiadomościami wyczekiwanymi, mamy do czynienia z olbrzymim (ponad 70%) procentem otwieralności tych maili. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać np. proste potwierdzenie zamówienia w sklepie internetowym do tego, żeby zainteresować użytkownika jeszcze innymi produktami. Popularną strategią jest promowanie w takim e-mailu produktów komplementarnych, tzw. cross-selling. Przykładowo: zamówiłeś spodnie w sklepie X, a w wiadomości z potwierdzeniem zamówienia otrzymujesz dodatkową ofertę – produkty, które będą pasować do kupionych spodni i które możesz dołączyć do swojego zamówienia jednym kliknięciem. W tym przypadku może to być koszula, pasek, czy buty z tej samej kolekcji.

mail-transakcyjny-z-reklamą

Prawdziwą sztuką tworzenia maili transakcyjnych jest wykorzystanie potencjału ukrytego w sytuacjach, w których klienci „szeroko otwierają przed nami drzwi”. Kamila Krekora, specjalista ds. marketingu w Emaillabs wskazuje, że nawet w handlu detalicznym odbywającym się poza środowiskiem internetowym, często kupujemy coś dodatkowego i nieplanowanego za namową sprzedawcy. Więcej pomysłów na wykorzystanie potencjału e-maili transakcyjnych znajdziesz >> w naszym artykule poświęconym temu zagadnieniu <<.

Chcesz, aby Twoje e-maile transakcyjne skutecznie zwiększały sprzedaż? Zintegruj swój system wysyłkowy z Emaillabs i ciesz się najwyższą możliwą dostarczalnością wiadomości!