Uniknij kłopotów z wysyłką e-maili na Black Friday. 4 rzeczy, o które możesz zadbać już teraz

13 listopada 2019
Kamila Krekora

uniknij-klopotow-z-wysylka-maili-na-black-friday 
Chcesz uniknąć problemów z komunikacją na Black Friday? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są największe wyzwania dla Twojego e-commerce w tym gorącym okresie sprzedażowym i jak im sprostać.

Amerykańska tradycja wyprzedażowa z roku na rok wywiera coraz większy wpływ na polski rynek. Co roku popycha setki marketerów do przygotowywania i komunikowania specjalnie skrojonych na tę okazję promocji, które mają za zadanie przyciągnąć klientów do sklepów. W tym roku Polacy planują wydać podczas Czarnego Piątku aż 663zł – to rekordowa suma (dane pochodzą z badania portalu black-friday.global/pl). Żeby można było mówić o pełnym sukcesie sprzedażowym, nie wystarczy efektywna wysyłka treści marketingowych i dokonany zakup, ale i dalsza profesjonalna obsługa klientów już po stronie transakcyjnej.

Zatem z punktu widzenia komunikacji e-mailowej, przed sklepami stoją dwa główne wyzwania:
  1. Skuteczne dotarcie z komunikacją mailową do swoich potencjalnych klientów w wyznaczonym czasie i zainteresowanie ich na tyle, żeby zechcieli zrobić zakupy w danym sklepie.
  2. Obsługa wzmożonego ruchu transakcyjnego, w tym skuteczne dostarczenie e-maili transakcyjnych.

Czy wiesz że…. 21% maili nie dociera do adresatów w okresie Black Friday?

1. Pomyśl o tempie wysyłek swoich wiadomości marketingowych

Pierwszym krokiem do sukcesu jest dostarczenie na czas informacji o naszej promocyjnej ofercie do wszystkich użytkowników, od których mamy zgody na komunikację marketingową. W okresie wzmożonego ruchu mailowego, o którym mówimy w przypadku Black Friday, trudniej jest dotrzeć do skrzynki odbiorczej. Już po stronie swojego narzędzia do wysyłki powinniśmy zadbać o wysoką przepustowość, aby wiadomości dochodziły na czas i nie kolejkowały się.

Co jeszcze wpływa na czas wysyłki wiadomości? Może się tak zdarzyć, że IP, z którego nadajemy wiadomości, zostanie “obciążone” licznymi wysyłkami firm, z którymi je dzielimy. Dlatego w takim czasie jak Black Friday czy święta sprawdzi się korzystanie z indywidualnego IP zamiast współdzielonego. Jeżeli chcesz poznać więcej zalet indywidualnego IP, zajrzyj tutaj.

mail_marketingowy_blackfriday

przykład e-maila informującego o rabacie z okazji Black Friday

2. Zadbaj o dostarczalność

Wbrew powszechnemu myśleniu, wysyłka e-maili nie równa się dostarczeniu. W okresie marketingowych żniw algorytmy providerów pocztowych będą szczególnie wyczulone na wszystkie elementy wiadomości o charakterze spamowym. Zanim trafi do skrzynki, e-mail zdaje się na łaskę Spam Assasina – programu filtrującego, działającego na serwerach pocztowych. Skanuje on nagłówki i treść wiadomości, szukając zawartości wskazującej na spam. Za każdy taki element przyznaje punkty. Po przekroczeniu pewnego progu punktów (domyślnie jest to 5,0 pkt) wiadomość otrzymuje status spamu.

Jak można mu podpaść? Filtr m.in. sprawdza, jaką część e-maila stanowi grafika, a jaką tekst. Naszą radą jest nie zamieszczanie zbyt dużej ilości grafik, a już na pewno całego mailingu w formie jednego zdjęcia. Jeżeli zaś chodzi o tekst, nie ma powodu do obaw, jeżeli mail będzie zawierał co najmniej 500 znaków. (na podstawie testów Emails on Acid)

Jeśli nasz system generujący wiadomości e-mail nie dołącza wersji tekstowej do wiadomości html, to możemy doświadczyć punktów karnych ze strony Spam Assasina.
 
 
grafika_komorka_mail_black_friday

Ważnym elementem podlegającym ocenie jest tytuł e-maila. Słowa, które mogą wydawać nam się silnie perswazyjne i zachęcające do kliknięcia, mogą być równie często używane przez zawodowych spamerów. Dlatego jeżeli chcemy osiągnąć wysoką dostarczalność, musimy zapomnieć o wyrażeniach takich jak: “100%”, “Kliknij tutaj” czy “Promocja”. Dobrze widzisz, na słowo “promocja” filtry antyspamowe są wyczulone w szczególności. Na szczęście jest naprawdę sporo innych określeń, które zasugerują użytkownikowi to samo.

3. Postaw na profesjonalną infrastrukturę

Jeżeli po swojej stronie zrobiliśmy już wszystko co w naszej mocy, aby profesjonalnie przygotować wysyłkę maili (zadbaliśmy o higienę bazy, a kreacja jest stworzona zgodnie z dobrymi praktykami) czas sięgnąć po sprawdzoną infrastrukturę wysyłkową.

Co nam da integracja naszego narzędzia do tworzenia mailingu czy rozwiązań klasy marketing automation z systemem takim jak EmailLabs? Dzięki wyborowi profesjonalnej infrastruktury z bogatym know-how nt. wymagań skrzynek pocztowych, zyskujemy pewność, że nasze wiadomości trafią do wszystkich adresatów i zostaną umieszczone we właściwym folderze na poczcie e-mail użytkownika.

Co powinna posiadać profesjonalna infrastruktura do wysyłki e-maili?

infrastruktura

4. Spraw, by klienci wrócili do Twojego sklepu na łowy w przyszłym roku. 

Satysfakcja z zakupu nie dotyczy tylko otrzymanego produktu, ale zadowolenia z całej obsługi wokół transakcji. Wyobraźmy sobie, że klient pozyskany określonym nakładem pracy i budżetu, ostatecznie decyduje się na dokonanie zakupu w naszym sklepie. Czy możemy gratulować już sobie sukcesu? Nie do końca.

Zdarza się tak, że dopiero po złożeniu zamówienia zaczynają się schody, skutecznie odstraszające klienta przed powrotem. Obsługa mailowa po dokonaniu zakupu jest kluczowa. W końcu klient oczekuje potwierdzenia zamówienia, potwierdzenie dokonania i zaksięgowania zapłaty czy informacji o wysłaniu produktów. W przypadku, gdy wiadomości te otrzyma z dużym opóźnieniem lub w ogóle, zaczyna czuć niepewność, a w głowie kiełkują mu wątpliwości odnośnie tego, czy na pewno cały proces przebiegł prawidłowo.

email_potwierdzenie_zamowienia_black_friday

przykład maila transakcyjnego

W tak “obciążonym” wysyłkami mailowymi okresie jak Black Friday każdy sklep bezwzględnie powinien upewnić się, że na drodze mail transakcyjny-klient nie stanie żadna przeszkoda.

Jak najprościej uniknąć opóźnień w dostarczeniu e-maili transakcyjnych? Rozdzielając e-maile marketingowe i transakcyjne na oddzielne IP, dzięki czemu nie spotkamy się z sytuacją, w której duża wysyłka marketingowa będzie blokować ważne komunikaty transakcyjne. Kolejny plus takiego rozwiązania to wyraźna sygnalizacja serwerom odbiorczym, które wiadomości powinny trafić do folderu głównego, a które do ofert.

rozdzielenie_ruchu

Podsumowując, o jakie czynniki wpływające na dostarczalność należy zadbać aby spać spokojnie?

  • dobra reputacja IP i dedykowany adres IP

Dzielenie IP z innymi użytkownikami oznacza, że ich reputacja i działania będą miały bezpośredni wpływ na naszą dostarczalność. Decydując się na współdzielone IP, tym ważniejsze jest upewnienie się, że posiada ono dobrą reputację (na szczęście wszystkie IP w EmailLabs są “wygrzewane” przez specjalistów, czyli przygotowywane do biznesowych wysyłek i monitorowane pod względem jakości).

  • wysoka przepustowość narzędzia
  • realizacja wysyłek przez serwery, które posiadają partnerstwo z providerami pocztowymi (takie jak EmailLabs)
  • brak obecności na czarnych listach
  • uwierzytelnienia e-mail (minimum to SPF i DKIM, warto rozważyć DMARC, szczególnie przy wysyłce na Gmail i skrzynki zagraniczne)
  • zaangażowanie odbiorców względem otrzymanych e-maili, tj. otwarcia i kliknięcia w linki
  • niski współczynnik odbić przy poprzednich kampaniach
  • prawidłowy kod HTML kreacji (przeczytasz o tym więcej w tym artykule)
  • stały wolumen wiadomości
Jeżeli potrzebujesz pomocy ze spełnieniem któregokolwiek z punktów, nie miej oporów przed napisaniem do nas.

Życzymy wszystkim udanych kampanii na Black Friday i bezproblemowej obsługi transakcyjnej!

Tags: Black Friday,